هشت مکمل غذایی برای تقویت حافظه


 

تمرکز حواص و داشتن حافظه قوی یکی از خواسته های افراد مختلف است. به ویژه افرادی که در خانواده خود مبتلایانی به آلزایمر دارند، تلاش می کنند با تقویت حافظه و تمرکز، از بروز چنین بیماری در میانسالی جلوگیری کنند. روش های زیادی برای پیشگیری از آلزایمر و همچنین تقویت حافظه وجود دارد که توسط متخصصان ارائه می شود.

یکی از روش هایی که از آن به عنوان راهکار طلایی برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز یاد می شود، استفاده از برخی خوراکی ها یا بهتر بگوییم مکمل های غذایی است. مکمل های غذایی که می توانند از عدم تمرکز جلوگیری کرده و با تقویت حافظه از بروز آلزایمر جلوگیری کنند. در بدترین شرایط، مصرف این مواد طبیعی به کاهش سرعت رشد آلزایمر در افراد مختلف کمک می کند.البته در طب سنتی و طب مکمل نیز راهکارهایی وجود دارد. با این حال انچه در ادامه به آن اشاره می کنیم، مکمل هایی است که حتی طب نوین نیز به استفاده از آن ها توصیه می کند.

نوتروپیکس یک ویتامین تقویت کننده مغز در سبک زندگی پر شتاب امروزی است که به درد همه ما و افرادی می خورد که حتی زمانی که رو تخت دراز کشیده ایم هم در حال استفاده از لپ تاپ یا تلفن همراه خود هستیم. این سبک زندگی تاثیرات زیادی روی بدن و مغز ما می گذارد. در نتیجه، جنگاوران بهره وری و خلاقیت هدفمند، به سمت مغز می روند، که با نام نوتروپیک ها یا داروهای هوش معروفند.

طبق گفته جنیفر تی هالی، «نوتروپیک» به طور گسترده به هرچیزی گفته می شود که ظرفیت شناختی و کارایی مغز شما را افزایش می دهد.‌ از حافظه به خلاقیت، و از اشتیاق به تمرکز. از دهه هفتاد میلادی طبق اظهارات دانشگاه بیوهکر آلمان و دانشگاه ورزش و دارو و روان فیونای امریکا، نوتروپیک ها وجود داشتند. شواهد حاکی از آن است که این مواد، سبب کاهش استرس و افزایش استقامت ذهن می شوند.مثل عوامل تقویت کننده اضطراب یا محرک تنش های عصبی، نوتروپیک ها می توانند نیروهایی باشند که شما نیاز دارید تا به کمک ان ها روز کاری خود را بگذرانید. این تنها بخشی از دانش ما برای تقویت تمرکز و افزایش حافظه است.

1 - جنسینگ مصرف کنید تا استرس های ذهنی خود را نابود کنید
اگر با این مکمل گیاهی آشنا نیستید، الان وقت مناسبی است تا با آن آشنا شوید‌. به لطف سودهای بسیاری که برای مغز دارد در گروه نوتروپیک ها دسته بندی می شود. در مطالعه ای در سال ۲۰۱۰ بر روی ۳۰ نفر شرکت کننده، روزانه به مدت ۸ روز، مصرف ۴۰۰ میلی گرم جنسینگ امتحان شد. در این شرکت کنندگان بهبود روند آرامش و انجام مسائل ریاضی مشاهده شد.

جنسینگ به شکل ریشه می تواند مصرف شود که شما می توانید آن را خام مثل هویج بخورید یا بخار پز کنید تا نرم تر شود و مصرف کنید. پیشنهاد میانگین مصرفی توصیه شده، دو برش نازک یک سانتی متری است. همچنین میتوانید ان را به سوپ ها یا دمنوش های خانگی اضافه کنید؛ مزه فوق العاده ای دارد.

جنسینگ را همچنین می توان به صورت پودر، کپسول و روغن یافت. بهتر است با ۲۰۰ الی ۴۰۰ گرم مصرف خود را شروع کنید و به تدریج افزایش دهید. برخی مکمل های حاوی جینسینگ نیز برای این کار مناسب هستند. برای مثال کپسول ژل رویال و جینسینگ در تمام دنیا موجود است و می تواند اثرات موثری بر روی حافظه داشته باشد.

2 - روغن ام سی تی به قهوه خود اضافه کنید تا ذهن شما را باز کند.
ام سی تی (تری گلیسیریدها با زنجیره متوسط) یا همان اسید های چربی که برای سلامت مغزی مورد مطالعه وسیع قرار گرفتند از بهترین مواد برای تقویت حافظه هستند. این مواد در بسیاری از کشورهای دنیا به خصوص در بیماران مبتلا به الزلیمر مورد تحقیق قرار گرفته و نتایج شگفت انگیزی از آن ها به دست آمده است.

برای مثال، بر اساس تحقیقی در سال ۲۰۱۳، ثابت شد که مکمل ام سی تی انرژی مغز را ۹ درصد افزایش می دهد. همچنین تحقیقات قابل ملاحظه ای وجود دارند که اظهار می کنند ام سی تی می تواند به سلول های مرده مغز انرژی دهد و نرون های مغز را در مقابله با آلزایمر زنده نگه دارد.اگر به دنبال نمونه طبیعی ام سی تی را هستید، از روغن های نارگیل موجود استفاده کنید. میزان توصیه شده ی مصرفی طبق مطالعات انجام شده دو قاشق غذا خوری است.

روش مصرف ام سی تی با قهوه
با یک قهوه جوش، قهوه همراه با روغن نارگیل، که یک منبع غنی از مکمل ام سی تی است دم کنید. بهتر است با مخلوط ۸ تا ۱۲ اونس قهوه و دو قاشق غذاخوری از ام سی تی شروع کنید. این معجون به شما انرژی طولانی تری می دهد به جای یک قهوه ساده که فقط بی خوابی کاذب ایجاد می کند‌. در کل انرژی خالص، بدون تاثیرات منفی کافئین و شکر کلید اصلی استفاده از این معجون است.

3 - اگر نویسندگی می کنید و دچار موانع و‌ سدهای ذهنی در نوشتن شدید، ال تیانین مصرف کنید

ال تیانین یک آمینو اسید است که از ترکیبات چای سیاه و چای سبز بدست می آید. این یک قرص گیاهی برای کاهش اضطراب و بهبود آرامش است. تحقیقات نشان می دهند که تاثیرات آن روی بدن می تواند از حالت آرام بخش به تولید هیجان ترویج پیدا کند. در مطالعه ای کشف کردند که در نتیجه مصرف ال تیانین پاسخ های استرسی بدن، مثل بالا رفتن ضربان نسبی قلب کاهش میابد. مطالعه ای دیگر کشف کرد که مصرف ال تیانین می تواند هم تمرکز ذهن و هم هیجان را افزایش دهد.

محققان بر این باورند که مکمل ال تیانین می تواند منجر به افزایش خلاقیت شود. همچنین ال تیانین به عنوان یک مکمل قابل قبول برای کاهش استرس شناخته می شود که اثرات جانبی کمی دارد. ال تیانین قطعا بهتر از بسیاری از داروهای آرام بخش شیمیایی عمل می کند؛ البته باز هم باید زیر نظر پزشک مصرف شود.

اگر می خواهید به جای قرص ال تیانین، از روش طبیعی برای مصرف ان استفاده کنید، کار سختی در پیش رو ندارید. ال تیانین در چای سیاه و چای سبز و چای سفید یافت می شود که بیشترین میزان ال تیانین در چای سبز وجود دارد. معمولا بین ۲۵ تا ۶۰ میلی گرم. گفته می شود ترکیب کافئین با ال تیانین طبیعی نیز می تواند برای تقویت حافظه مفید باشد.

میانگین مصرف پیشنهادی از مکمل ال تیانین ، روزانه دو نوبت به میزان ۲۰۰ میلی گرم، به صورت پودر یا قرص است. با این حال وقتی صحبت از مکمل .های گیاهی هم می شود، باز بهتر است حتما زیر نظر پزشک مصرف شود تا مشکلی پیش نیاید.

تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر یک خواسته جهانی است. بسیاری از مردم دنیا در سال های اخیر عوارض فراموشی، کاهش توانایی حافظه، رفع تمرکز و... را در اطرافیان خود دیده اند. این مشکل اگرچه ممکن است دلیل مشخصی نداشته باشد؛ اما قطعا تا حدودی به سبک زندگی غلط  مرتبط است. زندگی ماشینی خود عاملی برای فراموش و آلزایمر بوده و همین موضوع باعث شده تا نگرانی ها افزایش پیدا کند.

روش های مختلفی برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز وجود دارد. یکی از این راهکارها استفاده از مکمل های غذایی است. در قسمت قبل به معرفی 3 مورد از 8 مکمل غذایی مناسب برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز اشاره کردیم و گفتیم که این مواد هم به صورت دارو می توانند از داروخانه تهیه شوند و هم به صورت طبیعی مصرف گردند.

اگر دچار فقدان انرژی و خواب آلودگی در وسط روز میشوید،  گیاه رودیولا رزا را امتحان کنید
رودیولا رزا یک نوتروپیک سازگار است که می تواند عملکرد شناختی مغز را بهبود بخشد، یادگیری و حافظه را تقویت کند و از مغز محافظت کند. همچنین به آرامش عاطفی کمک می کند و از استرس عاطفی جلوگیری می نماید‌.

در سال ۲۰۱۲ در یک مطالعه سیستمی کشف کردند گیاه رودیولا می تواند در درمان مه مغزی ( کمبود قدرت حافظه یا کمبود تمرکز ) مفید باشد. در یک تحقیق در سال ۲۰۱۲ با حضور ۱۰۱ شرکت کننده کشف کردند که مصرف ۴۰۰ میلی گرم رودیولا روزانه به مدت چهار هفته تاثیرات مثبت چشم گیری در بهبود علائم استرس مثل خستگی، کلافگی و تنش عصبی دارد.

این ماده گیاهی که به آن ریشه قطبی نیز می گویند، خواص فراوانی دارد که مهمترین خاصیت آن کاهش خستگی ذهن و نابود کردن استرس است.

روش مصرف :
مکمل رودیولا به صورت دمنوش، قرص، عصاره و پودر در دسترس برای مصرف قرار دارد. هر نوعی را که امتحان می کنید بهتر است قبل از رفتن به رختخواب مصرف نکنید. چون می تواند پاسخ های هیجانی بدن را تحریک کند. هنگام خرید این مکمل، مکملی را پیدا کنید که به میزان استاندارد، حاوی سه درصد روزاوین و یک درصد سالیدروسید باشد که نسبت طبیعی آن ها در ریشه گیاه است.

اگر مشکل تمرکز دارید ماکا مصرف کنید
ریشه ماکا Maca یا جینینگ پرویی یک مکمل غذایی دیگر است که به عنوان نوتروپیک عمل می کند. با توجه به تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۶ ریشه ماکا روی دو قسمت از مغز مستقیما کار می کند، هیپوتالاموس و غده هیپوفیز، تا قدرت تمرکز را بالا ببرد. اخیرا در مطالعه ای دریافتند که ماکا می تواند انرژی فیزیکی و ذهنی را افزایش دهد، استرس را کاهش دهد، افسردگی را مهار کند و تنش های عصبی را آرام کند در حالی که در همین حین فعالیت مغز را نیز بالا می برد. البته ریشه ماکا یک تقویت کننده قوای جنسی نیز هست و خواصی شبیه به جینسینگ دارد.

روش مصرف ماکا :
-  روش طبیعی » ریشه ماکا را می توان مثل سیب زمینی پخت یا به سوپ یا چایی اضافه کرد. هرچند ماکا جزو خانواده کلم ها دسته بندی می شود، تقریبا هیچ وقت به صورتی که بروکلی یا برگ کلم را مصرف می کنید، مصرف نخواهد شد. در واقع ریشه ماکا را خشک‌ می کنند، پودر کرده و به عنوان چاشنی برای غذا استفاده می کنند.
-  مکمل های موجود » مکمل ماکا به صورت پودر و کپسول معمولا در دوز های بین 1.5 و 3 گرم در بازار رایج است. اگر می خواهید پودر مصرف کنید آن را به وعده های غذایی غلات دار خود یا اسموتی اضافه کنید.

مکمل آنفر می تواند اثرات فوق العاده ای بر روی ذهن و قدرت ذهنی تان ایجاد کند
مکمل آنفر از دو کوآنزیم تشکیل می شود که می توانند به سلول های شما در تولید انرژی کمک کنند. coq10 & PQQ این دو کوآنزیم هستند.

هرچند که تحقیقاتی روی این محصول به طور خاص صورت نگرفته اما تحقیقات نشان می دهند که این مکمل می توان سردرد را کاهش دهد و از مغز در برابر ترکیبات مضر که ممکن است به بیماری ها مغزی ختم شوند، محافظت کند‌. در تحقیقی دیگر کشف کردند که اضافه کردن  این مکمل غذایی به وعده های غذایی شرکت کنندگان با شواهدی محکم نشان داد که این مکمل عملکرد میتوکندری، مثل تمرکز ذهن را تقویت می کند.  افزایش توانایی بدن در تولید انرژی از سلول های خود، امری است که به شما انرژی ذهنی و بدنی بیشتر میدهد. مکمل آنفر یک جهش افزایش انرژی از انرژی تقویت کننده مغز پدید می اورد بدون تاثیرات عصبی کافئین.

مکمل های مختلف ژل رویال برای تقویت حافظه مفید هستند
یکی از بهترین مواد طبیعی برای تقویت حافظه که از دیرباز مورد توجه بوده، ژل رویال است. ژل رویال به عنوان ماده ای که توسط زنبور عسل تولید می شود، توانسته نقش موثری برای درمان آلزایمر داشته باشد. همچنین مواد درونی ژل رویال باعث می شود که حافظه کوتاه مدت و بلند مدت تقویت شود. این ویژگی ها را در کمتر ماده طبیعی می توانید پیدا کنی

روش مصرف ژل رویال برای تقویت حافظه
استفاده از ژل رویال برای تقویت حافظه کار چندان سختی نیست. کافی است از این ماده طبیعی به صورت خام استفاده کنید. البته فراموش نکنید که ژل رویال خام باید در دمای فریزر قرار گیرد. روش مصرف آن نیز ساده است. بهتر است اندازه یک لوبیا کوچک را درون دهان خود قرار دهید و بگذارید با بذاق دهانتان حل شود.

 

راه دیگر استفاده از ژل رویال، خرید کپسول ژل رویال است. کپسول ژل رویال به دو صورت سافت ژل و کپسول پودر ژل رویال تولید و روانه بازار می شود. حتی می توانید پودر ژل رویال را تهیه کنید. در برخی کشورها از جمله ایران، ترکیب عسل و ژل رویال نیز به فروش می رسد که تمامی این ها روش های نگهداری ساده تری نسبت به ژل رویال خام دارند.

مکمل باکوپا نیز یک گزینه دیگر است. این مکمل از ژل رویال، عصاره  گیاه باکوپا مونیر و برگ جینکو بیلوبا به عنوان مواد اولیه تشکیل می شود. ژله رویال یکی از غنی ترین مکمل های خوراکی است. عصاره گیاه باکوپا مونیر و برگ گیاه جینکگو بیلوبا دو گیاهی طبی قدرتمند برای مغز و قوه ی درک انسان هستند. ژل رویال نیز حاوی اسید چربی به نام HDA10 است که می تواند انرژی پایین ذهن را درمان کند. این اسید چرب یک پروتئین در بدن را تقویت می کند که مشخصه نوتروپیک مغزی نام دارد‌.
اگر احساس آشفتگی و مشکل نظم فکری دارید، از مکمل گیاهی نئوتین استفاده کنید.

نئوتین طبق تحقیقات کلینیکی روی پنج شخص در رده سنی بین ۱۸ سال تا ۶۵ سال و بالاتر نشان می دهد که می تواند تمرکز و توجه و کارکرد حافظه را افزایش دهد. به گفته دکتر مایک روسل کاشف قهوه ی اعصاب و نئوتین بهترین قسمت این مکمل، این است که این داروی هوشمند مستقیما روی بخش چندکاره حافظه کوتاه مدت کار می کند.

محتویات این مکمل چیست ؟  ترکیبی از نعناع و عصاره گل همیشه بهار. یعنی می توانید آن را به صورت خانگی نیز تهیه و مصرف کنید. به همین راحتی.

استفاده از مکمل های غذایی برای تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر، امر مهم و حیاتی است. اگر بتوانید از این مکمل های طبیعی استفاده کنید، قطعا شگفت زده خواهید شد که چطور با استفاده از موادی از  دل طبیعت، تا این حد حال ذهن شما خوب است.

 

-